valencià | castellano   

Buscar
  Estudis i documents

Any:2022
Pg:365-378
Títol: Exemples de les representacions teatrals a Alaquàs (1940-2009). La direcció artística de Maria Esteve Llàcer.
Autor: Martí Cànoves, Mª Júlia
Període: Història Contemporània
Matèria:  Biografies , Cultura
Segles: XX; XXI
Tema: Estudis i documents-
Idioma: Valencià



Vista prévia
Mª Júlia Martí Cànoves

Exemples de les representacions teatrals a Alaquàs (1940-2009). La direcció artística de Maria Esteve Llàcer
Al volum XI de Quaderns d'Investigació d'Alaquàs de 1992, apareix una nota curta, dins el capítol d'història oral, sota el títol Escenificación de la Pasión de Cristo al Aire libre, signat per Maria Esteve. En ell ens descriu com s'havia pogut arribar a donar forma a la mencionada representació, aconseguint un bon conjunt escènic amb l'ajuda d'actors, actrius, tècnics i col·laboradors i col·laboradores del poble. Així, vint anys després, Maria, dona compte del fet ocorregut el Divendres Sant, 31 de març de 1972, data en què va ser estrenada l'obra. Ara, després de cinquanta anys d'aquella primera estrena, s'intenta fer una descripció més extensa del que foren aquelles representacions que, durant cada Divendres Sant dels anys 1972, 1973, 1974 i 1975 van tenir lloc als carrers del nostre poble. Tot va sorgir de don Jesús Murgui, que des de 1969 fins al 1973 va ser coadjutor de la parròquia de l'Assumpció de la Nostra Senyora. Ell va ser l'impulsor de la idea d'intentar fer una Passió de Crist vivent al poble, a partir d'un disc editat l'any 1969 dins la col·lecció Evangelio ( IX LP) i amb el títol «La pasion de Cristo, dramatización literario-musical del evangelio», editat per Pax Discoteca Popular Católica.

365

De les huit escenes presentades al disc, a la primera cara trobem el sopar d'acomiadament de Jesús abans de la seua mort, la pregària a Getsemaní i els dos processos de presentació de Jesús davant els pontífexs d'Israel Anàs i Caifàs i, amb el procurador de Roma, Ponç Pilat. Pel que fa a la segona cara es presenta el camí cap al Gòlgota, la crucifixió, i les llàgrimes i la solitud de Maria, sa mare. Per dur a terme este projecte don Jesús es va posar en contacte amb els integrants del col·lectiu Avance Club. Integrat per uns 300 socis, el grup es dedicava a fer sessions regulars de cinefòrum, on estudiaven el cinema d'autor. Tots els seus components, amb el seu director Miguel Cubells i la seua secretària Fina Martínez, foren els primers en recolzar la iniciativa presentada per don Jesús. A més a més, també va trobar recolzament per a dur endavant la tasca proposada, en altres agrupacions de gent del poble entre les quals es trobava Maria Esteve Llácer, directora del grup de teatre local El Teatret on continuava en actiu des dels anys quaranta. «Quan don Jesús Murgui em va ensenyar el disc i m'explicà la seua idea de que podríem muntar una Passió al carrer, em vaig entusiasmar. Només vaig escoltar el disc, la meua ment es va posar a treballar creant idees, encara que tamb(...)



Licencia de Creative Commons  Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0